Metroen – igen

Boligsiden.dk den 25. september 2012

Citat

Metro-stationer presser boligpriserne op i København
Nem adgang til offentlig transport har stor effekt på boligpriserne i hovedstaden. En analyse af prisudviklingen siden åbningen af de første Metro-stationer i 2001 viser, at priserne på ejerlejligheder er steget med helt op til 78%. – alt afhængig af hvor langt man bor fra en station. Tallene er udarbejdet af boligsiden.dk.

I en by som København, hvor bilerne er halve og hele timer om at køre 500 meter i myldretiden, betyder cykel, bus og tog meget for indbyggerne. Når bilen ikke kan, må man ty til andre metoder. Og nu viser en ny analyse fra boligportalen boligsiden.dk, at offentlig transport påvirker boligpriserne i hovedstaden – måske mere end de fleste af os gik og troede.

Siden de første Metro-stationer åbnede i 2001, er priserne på ejerlejligheder i hovedstaden nemlig steget markant. Boligsiden.dk har opgjort prisudviklingen i forhold til, hvor langt der var til en station, fx en S-togs station, før 2001 og sammenlignet med afstandene efter 2001.

            500 meter tættere på betyder et plus på 78 %.

            God investering at købe nær Metro-byggeri.

Kommentar
Jamen, det fremhævede vi jo i 2005 – og det kan fortsat ikke undre nogen.
Eller kan det? 
Skal der virkelig analyser til for at påvise denne sammenhæng?

Vurdering 
Diskussionen burde jo koncentrere sig om:

  • Hvem betaler – Og hvem får gevinsten?
  • Er denne fordeling rigtig?

Løsning
Ved en fornuftig grundskyldslovgivning kunne vi (samfundet) inddrage de gevinster, vi skaber.  
Dvs. man behøver ikke ty til skatteborgerne for at få midler til de nødvendige investeringer i infrastruktur.
Læs mere andetsted på denne side.

Læs evt:

  • Dan Riley: Taken for a Ride.  Trains, Taxpayers and the Treasury.
    Om hvordan udvidelsen af Jubilee Line (under jorden) skabte formuer (over jorden) til de tilfældige jordejere.
  • Og fra World Bank:
    Unlocking Land Values to Finance Urban Infrastructure
    Af George E. Peterson
    Citat: 
    Why is it so difficult to finance urban infrastructure investments, when land values typically increase by more than the cost of investment?

Begge kan lånes på Henry George Biblioteket